04.12.2024 • Rajko Dolinšek
Spremembe v odnosu gospodinjstev do hibridnih in električnih avtomobilov
Posodobljeni okoljski kazalec »Odnos javnosti do baterijskih električnih vozil in plug-in hibridnih vozil« kaže, da delež gospodinjstev, ki načrtujejo nakup avtomobila na električni ali hibridni pogon, narašča. Narašča tudi delež prvih registracij novih vozil na električni in, predvsem, hibridni pogon.
Ključne ugotovitve:
- 8 % anketiranih gospodinjstev nima v lasti avtomobila. (REUS 2022)
- 77 % gospodinjstev brez avtomobila ima mesečne dohodke do vključno 1.380 EUR ali pa dohodka ne želijo navesti (REUS, 2022)
- 7 % anketiranih gospodinjstev brez električnega avtomobila se bo verjetno odločila na nakup avtomobila na električni pogon. (REUS 2022)
- 20 % prvih registracij vseh novih osebnih avtomobilov predstavljajo vozila na hibridni pogon, 5 % pa vozila na električni pogon. (SURS 2022)
- Slovenija je bila po deležu prvih registracij novih električnih avtomobilov leta 2021 med 25 evropskimi državami na 20. mestu. (EUROSTAT 2021)
- 17 % vseh anketiranih gospodinjstev načrtuje nakup novega avtomobila v prihodnjih 12 mesecih. (REUS 2022)
- 16 % gospodinjstev, ki načrtujejo nakup novega avtomobila, razmišlja da bo to avtomobil na električni pogon, desetina (11 %) pa, da bo to avtomobil na hibridni pogon. (REUS 2022)
Okoljski kazalec »Odnos javnosti do baterijskih električnih vozil in plug-in hibridnih vozil« s področja vedenja in ravnanja z energijo prikazuje podatke o deležu gospodinjstev, ki imajo osebni avtomobil ali pa so brez njega, ter podatke o verjetnosti nakupa novega avtomobila in pripravljenosti gospodinjstev za nakup električnega vozila. Kazalec poleg tega prikazuje še delež prvih registracij novih osebnih avtomobilov na električni in hibridni pogon. Kazalec je posodobljen s podatki zadnjega merjenja Raziskave energetske učinkovitosti Slovenije – REUS 2022.
Število avtomobilov v gospodinjstvu
Število avtomobilov v gospodinjstvih (Vir: REUS 2022)
Rezultati raziskave energetske učinkovitosti Slovenije – REUS 2022 kažejo, da ima velika večina (92 %) anketiranih gospodinjstev, podobno kot leta 2019, v lasti najmanj en avtomobil: slaba polovica (2022: 49 %, 2019: 49 %) ima en avtomobil, slaba tretjina (2022: 32 %, 2019: 32 %) ima dva avtomobila, desetina (2022: 10 %, 2019: 9 %) pa tri avtomobile ali več.
Slaba desetina (8 %) anketirancev nima avtomobila. Primerjava rezultatov za obdobje od leta 2010 do 2022 kaže, da je bil največji delež gospodinjstev brez avtomobila izmerjen leta 2012 (20 %), najmanjši pa leta 2015 (4 %).
Mesečni dohodek gospodinjstev brez avtomobila
Podrobnejša analiza je pokazala, da so leta 2022 več kot tri četrtine (77 %) gospodinjstev brez avtomobila prejemale nizke mesečne dohodke (do vključno 1.380 EUR) ali pa dohodka niso želele navesti.
Leta 2012, ko je bilo skupno število gospodinjstev brez avtomobila največje, je bilo brez avtomobila vsako drugo gospodinjstvo (50 %) z dohodkom do 690 evrov in vsako sedmo (15 %) z dohodkom od 691 EUR do 1.380 EUR. Leta 2017, ko je bilo brez avtomobila najmanj gospodinjstev, so imela skoraj vsa takšna gospodinjstva dohodke pod 1.380 EUR. Razlog za veliko razliko v tem obdobju je v veliki večini primerov gospodarska recesija med letoma 2008 in 2013.
To kaže, da je višina mesečnega dohodka med glavnimi razlogi, da gospodinjstva nimajo avtomobila.
Verjetnost za nakup novega električnega avtomobila
Na vprašanje, »kako verjetno bi se v vašem gospodinjstvu v naslednjih 12 mesecih odločili za nakup električnega vozila?« je slaba desetina (7 %) anketiranih gospodinjstev, ki nimajo v lasti električnega avtomobila, odgovorila »zagotovo«, »zelo verjetno« ali »verjetno«,
Ta delež od leta 2010 niha med 5 in 15 odstotki, kar je verjetno posledica gospodarske situacije in sprememb različnih vrst ugodnosti s strani države (REUS, 2022: 7 %, 2017: 15 %, 2015: 9 %, 2011: 5 %, 2010: 12 %).
Načrtovanje nakupa avtomobila na električni ali hibridni pogon
Delež gospodinjstev, ki nimajo električnega avtomobila in se bodo verjetno odločila za nakup električnega vozila v naslednjih 12 mesecih (Vir: REUS 2022)
Leta 2022 je slaba petina (17 %) anketiranih gospodinjstev navedla, da bodo verjetno, zelo verjetno ali zagotovo v prihodnjih 12 mesecih kupili nov avtomobil. Kot lahko pričakujemo na podlagi prejšnje analize, je bil ta delež najmanjši (6 %) leta 2012 in največji (19 %) leta 2017.
Analiza rezultatov raziskave REUS 2022 za obdobje od leta 2015 do leta 2022 izkazuje pozitiven trend pri izbiri pogona načrtovanega avtomobila v slovenskih gospodinjstvih. Delež gospodinjstev, ki načrtujejo nakup avtomobila na električni pogon, se je povečal za 13 odstotnih točk (2022: 16 %, 2019: 9 %. 2015: 3 %), delež tistih, ki načrtujejo nakup vozila na hibridni pogon, pa je narasel za devet odstotnih točk (2022: 11 %, 2019: 5 %, 2015: 2 %).
To pomeni, da dobra četrtina (27 %) vseh gospodinjstev ki so v zadnjem merjenju odgovorila, da načrtujejo nakup novega avtomobila, načrtuje nakup vozila na električni ali hibridni pogon. Pri tem moramo upoštevati, da so podatki zaradi majhnega vzorca statistično manj zanesljivi.
Število prvih registracija novih osebnih avtomobilov na električni in hibridni pogon
Iz kazalca ravnanja z energijo »[OP10] Odnos javnosti do porabe goriva v prometu v Sloveniji« je razvidno skupno število prvih registracij vseh novih osebnih avtomobilov za obdobje od leta 2014 do 2022 (2022: 2022: 45.679, 2014: 54.086).
Statistični podatki SURS kažejo, da se je skupno število novo registriranih vozil na alternativni pogon v letu 2022 glede na leto 2019 več kot potrojilo (2022: 11.951, 2019: 3.274). Predvsem je naraslo število avtomobilov na hibridni (2022: 8.962, 2019: 2.460) oziroma električni pogon (2022: 2.293, 2019: 695).
Primerjava z meritvijo iz leta 2014 kaže na pozitiven trend: delež prvih registracij novih osebnih avtomobilov na hibridni pogon se je povečal za 19 odstotnih točk (2022: 20 %, 2014: 0,7 %), delež vozil na električni pogon pa za 5 odstotnih točk (2022: 5 %, 2014: 0 %). (SURS: 2022). To pomeni, da je delež prvih registracij novih hibridnih avtomobilov štirikrat večji od deleža prvih registracij novih električnih avtomobilov.
Med 25 evropskim državami je bila Slovenija leta 2021 na 20. mestu po deležu prvih registracij novih osebnih avtomobilov na električni pogon (2021: 3,3 %). Daleč največ registracij takšnih vozil beleži Norveška (64 %). Sledijo Islandija (27 %), Nizozemska (20 %), Švica (19 %) in Švedska (19 %). Na Cipru (0,7 %) in Poljskem (0,5 %) električni avtomobili ne dosegajo niti enega odstotka vseh registriranih novih osebnih avtomobilov. (EUROSTAT: 2021)
Ugotovitev
V obdobju od leta 2015 do 2022 se je povečal delež gospodinjstev, ki načrtujejo nakup novega avtomobila na električni in hibridni pogon. Hkrati se je povečal tudi delež prvih registracij novih avtomobilov na hibridni in električni pogon. Pri tem je delež prvih registracij novih hibridnih avtomobilov štirikrat večji od deleža prvih registracij novih električnih avtomobilov.
Delež gospodinjstev, ki razmišljajo o nakupu električnega avtomobila v naslednjih 12 mesecih (po združenih statističnih regijah)
Članek je omogočil MOPE ARSO v sklopu priprave posodobljenih okoljskih kazalcev vedenja in ravnanja z energijo s podatki iz raziskave REUS 2022.
Kazalec okolja o vedenju in ravnanju: [RE05] Odnos javnosti do baterijskih električnih vozil in plug-in hibridnih vozil lahko najdete na spletni strani ARSO, več podatkov iz / o Raziskave energetske učinkovitosti Slovenije – REUS pa na spletni strani www.reus.si
Kazalci okolja so na dogovorjen način izbrani in predstavljeni podatki. Namenjeni so ozaveščanju javnosti in podpori odločanju. S kazalci, s katerimi spremljamo ozaveščenost javnosti o rabi energije, energetski učinkovitosti in podnebnih spremembah želimo vplivati na pomen znanja o podnebnih spremembah in na večjo pripravljenost podpori podnebju in okolju prijaznim politikam.
Glavni sofinancer raziskave
Partnerji raziskave