21.11.2024 • Rajko Dolinšek
Izbira prevoza v slovenskih gospodinjstvih
Posodobljeni okoljski kazalec »Odnos javnosti do okolju prijaznega prometa« s področja vedenja in ravnanja z energijo« kaže, da se odnos javnosti do okolju prijaznega prometa ne izboljšuje in da avtomobil ostaja primarno sredstvo za prevoz ne glede na oddaljenost cilja in namen potovanja.
Okoljski kazalec »Odnos javnosti do okolju prijaznega prometa« s področja vedenja in ravnanja z energijo« prikazuje javno mnenje gospodinjstev o posameznih oblikah prevoza za prevoz na delo, mnenje o pripravljenosti posameznikov za kombiniranje osebnega avtomobila z drugo obliko prevoza za pot na delo ter ključne razloge za neuporabo javnega potniškega prevoza in mnenje gospodinjstev o njihovi pripravljenosti za uporabo alternativnih oblik prevoza.
Kazalec je posodobljen s podatki zadnjega merjenja Raziskave energetske učinkovitosti Slovenije – REUS 2022. Vsi podatki se nanašajo na tisti del anketiranih gospodinjstev, za katera je ta pot relevantna.
Ključne ugotovitve:
- 9 % anketirancev, ki delajo v kraju bivanja (razdalja do 5 km), hodi v službo, 13 % anketirancev pride v službo s kolesom, 8 % z javnim potniškim prevozom, 58 % pa z osebnim avtomobilom.
- 8 % anketirancev, ki delajo zunaj kraja bivanja (razdalja več kot 5 km) uporablja javni potniški prevoz, 82 % osebni avtomobil.
- 82 % anketirancev pri potovanjih zunaj kraja bivanja uporablja lastni avto in slaba desetina javni potniški prevoz.
- Trije ključni razlogi anketiranih gospodinjstev za neuporabo javnega potniškega prevoza za pot na delo ali za opravke so: slabi vozni redi (32 %), preveč zamuden način potovanja (31 %) in slabe povezave (29 %).
- Dva ključna pogoja anketiranih gospodinjstev za menjavo lastništva avtomobila za uporabo različnih storitev mobilnosti sta dobre povezave (42 %) in pogoj, da javni prevoz ne sme trajati bistveno dlje kot vožnja z avtomobilom (38 %).
- V naslednjih 12 mesecih je 21 % anketiranih gospodinjstev pripravljeno več hoditi, 16 % pogosteje uporabljati javni potniški prevoz, 15 % kolo, 7 % gospodinjstev pa je pripravljeno souporabljati osebni avtomobil.
Glavna izbira prevoza za pot na delo v kraju bivanja (razdalja do 5 km)
Dobra polovica (2022: 58%, 2019: 55%) anketirancev, ki delajo v kraju bivanja (razdalja do službe je do 5 km), za takšno pot uporablja avtomobil. Dobra desetina (2022: 13%, 2019: 17%) gospodinjstev pride v službo s kolesom, slaba desetina (2022: 8%, 2019: 7%) pa z javnim prevozom ali z drugimi prevoznimi sredstvi (2022: 8%, 2019: 7%) kot so taksi, motor ali skiro. Desetina anketirancev hodi v službo peš (2022: 9%, 2019: 9%). Primerjava podatkov med letoma 2019 in 2022 kaže, da ni prišlo do sprememb pri izbiri prevoza za pot na delo.
Čeprav navedeni rezultati raziskav REUS 2019 in REUS 2022 niso primerljivi s raziskavami do leta 2017, saj so anketirana gospodinjstva lahko prej navajala več odgovorov, nam kljub temu zagotavljajo dodatne koristne vpoglede. Leta 2017 so anketirana gospodinjstva lahko ločeno opredelila izbiro prevoza na delo v času poletja in v času zime. Kot je bil pričakovati, večina zaposlenih anketirancev, za pot na delo uporablja avto ne glede na letni čas (poleti: 79 %, pozimi: 80 %).
Pri izbiri okolju prijaznejših oblik prevoza so razlike najbolj vidne pri uporabi kolesa v kraju bivanja. Kolo je poleti dodatno prevozno sredstvo za pot na delo za slabo tretjino (30 %) anketiranih, pozimi pa zgolj za slabo desetino (7%) anketirancev. Tudi pešačenje je pogostejše poleti (33 %) kot pozimi (25 %), vendar so odstopanja manjša kot pri kolesarjenju. Delež uporabnikov javnega potniškega prevoza je enak tako poleti (28 %) kot pozimi (26 %).
Rezultati za obdobje od leta 2010 do 2017 kažejo, da dobre tri četrtine anketiranih kot glavni in dodatni način prevoza za pot na delo do 5 km uporabljajo avtomobil (2017: 79 %, 2012: 72 %, 2010: 75 %). Statistično značilen porast je opazen pri uporabi kolesa (2017: 30 %, 2012: 20 %, 2010: 10 %) in javnega potniškega prometa (2017: 28 %, 2012: 11 %, 2010: 6 %). Povečal se je tudi delež gospodinjstev, ki v službo hodijo peš. (2017: 33 %, 2012: 20 %, 2010: 19 %). Ta trend je pozitiven, ker se je povečal delež zaposlenih, ki vidijo kolo in hojo kot dodaten način za pot v službo v kraju, kjer živijo, predvsem v toplejših mesecih.
Osebni avtomobil je glavna izbira prevoza za pot na delo v kraju bivanja (Vir: REUS 2022)
Glavna izbira prevoza za pot na delo v kraju bivanja (Vir: REUS 2022)
Glavna izbira prevoza za pot na delo zunaj kraja bivanja (razdalja od 5 km do 150 km)
V primerjavi z letom 2019 tudi leta 2022 izbira glavnega načina prevoza za pot v službo, ki je daljša od 5 km, ostaja nespremenjena in v primerjavi s prejšnjimi rezultati manj raznolika; več kot štiri petine gospodinjstev uporabljajo avtomobil (2022: 82 %, 2019: 84 %), slaba desetina uporablja javni potniški prevoz (2022: 8%, 2019: 7%), dvajsetina pa druge oblike prevoza (2022: 4%, 2019: 6%).
Rezultati za obdobje od leta 2010 do 2017 kažejo, da večina zaposlenih članov anketiranih gospodinjstev kot glavni in dodatni način prevoza za pot na delo nad 5 km uporablja avtomobil (2017: 90 %, 2012: 93 %, 2010: 93 %). Statistično značilen porast je opazen pri uporabi javnega potniškega prevoza (2017: 22 %, 2012: 7 %, 2010: 4 %) in kolesa (2017: 10 %, 2012: 3 %, 2010: 0 %) kot dodatnega prevoznega sredstva. Povečal se je tudi delež zaposlenih, ki trdijo, da hodijo v službo več kot 5 km (2017: 6 %, 2012: 1 %, 2010: 2 %).
Glavna izbira prevoza za pot na izlete (razdalja od 5 km do 150 km)
Ni ravno presenetljivo, da je osebni avtomobil daleč najpogostejša glavna oblika prevoza tudi za izlete na razdaljah od 5 do 150 km (2022: 84 %, 2019: 87 %) in da se le majhen delež gospodinjstev odloča za uporabo javnega prevoza (2022: 8 %, 2019: 6 %).
Če dodatno pogledamo podatke prejšnjih meritev, ko so anketiranci lahko navedli več oblik prevoza, lahko domnevamo, da je avtomobil še vedno najbolj prevladujoč (2017: 92 %, 2010: 87 %), a nikakor ne edini način potovanja. V obdobju od leta 2010 do 2017 se je statistično značilno povečal delež gospodinjstev, ki za odhod na izlet uporabljajo tudi kolo (2017: 24 %, 2010: 6 %), javni potniški prevoz (2017: 23 %, 2010: 17 %) ali hojo (2017: 22 %, 2010: 7 %).
Ključni razlogi za neuporabo javnega potniškega prevoza
Tri najpogosteje ključne razloge, zakaj za pot na delo ali za opravke ne uporabljajo javnega potniškega prevoza, so tako leta 2022 kot leta 2019 anketirana gospodinjstva, ki za to ne uporabljajo avtobusa ali vlaka, navedla: slabe vozne rede (2022: 32 %, 2019: 33 %), takšen način potovanja je preveč zamuden (2022: 31 %, 2019: 32 %), in slabe povezave (2022: 29 %, 2019: 37 %).
Približno petina gospodinjstev je izpostavila še, da je z avtom lažje prevažati stvari (2022: 20 %, 2019: 24 %) in da avtobus v njihovem kraju ni na voljo (2022: 19 %, 2019: 19 %). Približno sedmina gospodinjstev je navedla, da je njihova najbližja avtobusna postaja predaleč (2022: 14 %, 2019: 11 %). Povzamemo lahko, da je nedostopnost javnih oblik prevoza (slabi vozni redi, povezave in dostopnost postaje) ključni razlogi za neuporabo.
Pripravljenost za menjavo lastništva avtomobila za uporabo različnih storitev mobilnosti
Kot spodbudo za menjavo lastništva avtomobila za uporabo različnih storitev mobilnosti, kot so začasni najem avtomobila po potrebi, delitev avtomobila ali kolesa, javni prevoz ipd., so v raziskavah REUS za leto 2019 in 2022 gospodinjstva izpostavila naslednje pogoje: dobre povezave (2022: 42 %, 2019: 43 %), javni prevoz ne sme trajati bistveno dlje kot vožnja z avtomobilom (2022: 38 %, 2019: 45 %), zagotovljenost povezave (2022: 28 %, 2019: 32 %), nižja ceno prevoza (2022: 26 %, 2019: 32 %) in da s takšno obliko prevoza prispevamo k čistejšemu okolju (2022: 15 %, 2019: 20 %).
Pripravljenost na uporabo alternativnih oblika prevoza
Anketirana gospodinjstev, ki so na vprašanje, kako verjetno je, da bodo v naslednjih 12 mesecih povečala uporabo alternativnih oblik prevoza, odgovorila »zagotovo« ali »zelo je verjetno«, so vključena v skupino gospodinjstev, ki so pripravljena uporabljati omenjene alternativne oblike prevoza.
Petina anketirancev (2022: 21 %, 20219: 21%) je pripravljena v naslednjih 12 mesecih več hoditi, dobra sedmina je pripravljena pogosteje uporabljati javni potniški prevoz (2022: 16 %, 2019: 12%), malo manjši del gospodinjstev pa je pripravljen pogosteje uporabljati kolesa (2022: 15 %, 2019: 15%).
V zadnjem merjenju leta 2022 je bil na voljo dodaten odgovor »souporaba vozila«, ki ga je navedel le majhen delež vprašanih gospodinjstev (7 %).
Ugotovitev
Rezultati raziskave REUS 2022 kažejo, da v primerjavi s prejšnjimi meritvami ni bistvenih sprememb pri izbiri prevoza slovenskih gospodinjstev: več kot polovica uporablja avtomobil za pot na delo v kraju bivanja, enako pa velja tudi za pot na delo zunaj kraja bivanja. Slabi vozni redi, preveč zamudno potovanje in slabe povezave pa ostajajo trije ključni razlogi za neuporabo javnega potniškega prevoza.
Delež gospodinjstev, ki so pripravljena, da bi v vsakodnevnih prevozih kombinirali osebni avto z javnim prevozom ali drugo obliko prevoza (Vir: REUS 2022)
Članek je omogočil MOPE ARSO v sklopu priprave posodobljenih okoljskih kazalcev vedenja in ravnanja z energijo s podatki iz raziskave REUS 2022.
Kazalec okolja o vedenju in ravnanju: [RE04] Odnos prebivalstva do okolju prijaznega prometa lahko najdete na spletni strani ARSO, več podatkov iz / o Raziskave energetske učinkovitosti Slovenije – REUS pa na spletni strani www.reus.si
Kazalci okolja so na dogovorjen način izbrani in predstavljeni podatki. Namenjeni so ozaveščanju javnosti in podpori odločanju. S kazalci, s katerimi spremljamo ozaveščenost javnosti o rabi energije, energetski učinkovitosti in podnebnih spremembah želimo vplivati na pomen znanja o podnebnih spremembah in na večjo pripravljenost podpori podnebju in okolju prijaznim politikam.
Glavni sofinancer raziskave
Partnerji raziskave