16.12.2024 • Rajko Dolinšek
Poraba goriva in vozila na alternativni pogon
Okoljski kazalec »Odnos javnosti do porabe goriva v prometu v Sloveniji« kaže, da se je v zadnjih letih število novo registriranih osebnih avtomobilov na alternativni pogon statistično značilno povečalo, čeprav je njihov delež na splošno še vedno majhen.
Ključna dejstva:
- Delež avtomobilov na alternativni pogon ostaja majhen, vendar se v zadnjih letih postopoma povečuje; ne samo na splošno (SURS, 2022), ampak tudi v anketiranih gospodinjstvih (REUS, 2022).
- Anketirana gospodinjstva imajo od vozil na alternativni pogon najpogosteje hibridna vozila. Sledijo električna vozila in vozila na utekočinjeni naftni plin. (REUS, 2022)
- Tretjina anketirancev, ki načrtujejo nakup novega avtomobila, razmišlja o nakupu vozila na alternativni pogon. (REUS, 2022)
- Podatki o prvih registracijah novih osebnih vozil potrjujejo, da se ti načrti tudi udejanjijo: število novo registriranih osebnih vozil na alternativni pogon se je v obdobju od leta 2019 do 2022 več kot potrojilo. (SURS, 2022)
- Pozitiven trend lahko opazimo tudi pri porabi goriva motornih vozil v gospodinjstvih: delež avtomobilov z nizko porabo (do 6,5 l/100 km) se je v zadnjih desetih letih povečal, delež avtomobilov s visoko porabo (nad 7,6 l/100 km) pa se je zmanjšal. (REUS, 2022)
Okoljski kazalec »Odnos javnosti do porabe goriva v prometu v Sloveniji« s področja vedenja in ravnanja z energijo prikazuje mnenje gospodinjstev o vrsti goriva obstoječih avtomobilov, povprečni porabi goriva avtomobilov in vrsti goriva pri avtomobilih, ki jih gospodinjstva nameravajo kupiti. Kazalec je posodobljen s podatki zadnjega merjenja Raziskave energetske učinkovitosti Slovenije – REUS 2022.
Poznanost alternativnih goriv v Sloveniji
V sporočilu Komisije »Zelena energija za promet: evropska strategija za alternativna goriva«, so električna energija, vodik, biogoriva, zemeljski plin in utekočinjeni naftni plin opredeljeni kot trenutno najpomembnejša alternativna goriva, ki bi lahko na dolgi rok nadomestila konvencionalna goriva, kot sta motorni bencin in dizelsko gorivo (Evropski parlament, 2014).
Rezultati Raziskave energetske učinkovitosti Slovenije – REUS 2022 za gospodinjstva kažejo, da največji delež vseh gospodinjstev od alternativnih goriv pozna električno energijo (84 %). Tej sledijo utekočinjeni naftni plin (57 %), biodizel (54 %), bioplin (37 %), vodik (35 %) in stisnjen zemeljski plin (29 %). Anketiranci so lahko navedli več odgovorov, zato je lahko seštevek deležev več kot 100 %. (REUS, 2022)
Delež avtomobilov na alternativni pogon v gospodinjstvih postopoma narašča
Vrste goriva obstoječih avtomobilov v gospodinjstvih (Vir: REUS 2022)
Raziskava energetske učinkovitosti Slovenije – REUS 2022 kaže, da v gospodinjstvih prevladujejo motorna vozila na bencinski in dizelski pogon, vendar se njihov delež v zadnjih letih postopoma zmanjšuje (2022: 89 %, 2019: 95 %, 2010: 100 %). Hkrati upada tudi delež vozil na bencinski pogon: v letu 2010 sta bili med anketiranimi gospodinjstvi takšni dve tretjini vozil, v letu 2022 pa le še slaba polovica (2022: 48 %, 2015: 58 %, 2010: 66 %). Delež vozil na dizelsko gorivo se je v zadnjih letih nekoliko povečal (2022: 40 %, 2010: 33 %).
Delež avtomobilov na alternativni pogon še vedno ostaja zelo majhen, vendar v zadnjih letih postopoma narašča (2022: 7 %, 2019: 3 %, 2015: 1 %).
Od anketiranih gospodinjstev z vozilom na alternativni pogon je leta 2022 dobra četrtina imela hibridno vozilo (28 %), slaba petina električno vozilo (19 %) oziroma vozilo na utekočinjeni naftni plin (17 %), dobra desetina vozilo na biodizel (12 %), desetina pa vozilo na zemeljski plin (10 %). Pri tem moramo upoštevati, da so podatki zaradi majhnega vzorca (N=107) statistično manj zanesljivi. (REUS, 2022)
Dvakrat več registriranih avtomobilov na alternativni pogon
Delež avtomobilov na alternativni pogon v gospodinjstvih (Vir: REUS 2022)
Vpogledi, ki jih zagotavlja raziskava REUS za gospodinjstev – REUS 2022 so skladni z vpogledom v uradne podatke Statističnega urada Republike Slovenije (SURS, 2023).
Podatki SURS o vseh registriranih osebnih vozilih za leto 2022 kažejo, da slaba polovica (46 %) vozil uporablja bencin, točno polovica (50 %) pa dizel, biodizel, nafto ali plinsko olje. Slabo dvajsetino predstavljajo vozila na alternativni pogon; njihov delež se je od leta 2014 povečal za trikrat (2022: 4 %, 2014: 1 %).
Zanimiv vpogled daje analiza gibanja števila registriranih osebnih vozil: medtem ko se je število vseh registriranih osebnih vozilih povečalo za 4 odstotke (2022: 1.207.755, 2019: 1.165.371), se je število vozil na alternativni pogon povečalo za kar 124 % (2022 42.460, 2019: 18.929). To pomeni da je bilo leta 2022 dvakrat več vozil na alternativni pogon kot leta 2019.
Največji skok lahko zaznamo pri številu vozil na električni pogon, tj. za 299 % (2022: 7.977, 2019: 1.998). Število vozil na hibridni pogon se je povečal za 264 % (2022: 24.764, 2019: 6.803). Število vozil na stisnjen zemeljski plin (CNG) v kombinaciji z bencinom se je povečalo za 42 % (2022: 387, 2019: 273), število vozil na utekočinjeni naftni plin (LPG) v kombinaciji z bencinom in dizlom pa se je zmanjšalo za 5 % (2022: 9.332, 2019: 9.885).
Pri tem je bilo med vozili na alternativni pogon leta 2022 največ hibridnih vozil, ki predstavljajo slabe tri petine (58 %), katerim sledijo vozila na utekočinjeni naftni plin predstavljajo dobro petino (22 %), in električna vozila, ki predstavljajo slabo petino (19 %) vseh registriranih osebnih vozil na alternativni pogon (SURS, 2023).
Bistveno povečano zanimanje gospodinjstev za vozila na alternativni pogon
Po raziskavah REUS se je delež gospodinjstev, ki načrtujejo nakup novega avtomobila v naslednjih 12 mesecih, od leta 2010 skoraj podvojil (2022: 17 %, 2010: 9 %), kar je razvidno iz kazalca »[OP09] Odnos javnosti do baterijskih vozil in plug-in hibridnih vozil«.
V zadnjem merjenju sta slabi dve tretjini teh gospodinjstev odgovorili, da načrtujejo nakup avtomobila na konvencionalni pogon (2022: 59 %, 2019: 69 %, 2015: 85 %), tretjina gospodinjstev pa je odgovorila, da načrtujejo nakup avtomobila na alternativni pogon (2022: 33%, 2019: 19 %, 2015: 10 %), kar je največ doslej. Pri tem moramo upoštevati, da so podatki zaradi majhnega vzorca (2022: 171, 2010: 80) statistično manj zanesljivi. (REUS, 2022)
Trikrat več novih avtomobilov na alternativni pogon
Statistični podatki Statističnega urada Republike Slovenije (SURS, 2023) o prvih registracijah kažejo, da so vozila na alternativni pogon leta 2022 predstavljala več kot četrtino (26 %) vseh novo registriranih osebnih vozil. Leta 2019 je ta delež znašal le eno dvajsetino (5 %), leta 2014 pa manj kot stotino (0,8 %).
Skupno število novo registriranih vozil na alternativni pogon se je tako v letu 2022 glede na leto 2019 več kot potrojilo (2022: 11.950, 2019: 3.272). Predvsem je naraslo število hibridnih vozil (2019: 2.460; 2022: 8.123), ki sedaj predstavljajo tri četrtine vseh novo registriranih vozil na alternativni pogon (75 %). Slabo petino (19 %) novih vozil na alternativni pogon predstavljajo vozila na električni pogon (2019: 695; 2022: 1.742), dobro dvajsetino (6 %) pa vozila na utekočinjeni naftni plin (2022: 689, 2019: 90).
Delež motornih vozil z nizko porabo goriva v gospodinjstvih narašča
Delež avtomobilov z nizko porabo goriva v gospodinjstvih (Vir: REUS 2022)
Rezultati raziskave REUS 2022 za gospodinjstva kažejo, da imajo slabe tri petine (57 %) anketiranih gospodinjstev avtomobile z nizko porabo goriva (do 6,5 l/100 km), dobra petina (22 %) ima avtomobile s srednjo porabo (od 6,6 l/100 km do 7,6 l/100 km) goriva, dobra desetina (13 %) pa avtomobile z visoko porabo (nad 7,5 l/100 km). Slaba desetina anketirancev ne pozna porabe svojega avtomobila.
Delež avtomobilov z nizko porabo (do 6,5 l/100 km) se je v obdobju od leta 2010 do 2022 povečal za 17 odstotnih točk (2022: 57 %, 2010: 40 %), medtem ko se je delež avtomobilov z visoko porabo (nad 7,6 l/100 km) zmanjšal za 14 odstotnih točk (2010: 27 %, 2020: 13 %).
Pri prikazovanju podatkov po statističnih regijah so zaradi majhnih vzorcev podatki za določene regije združeni. Združene regije v priloženem zemljevidu regij ločuje pikčasta črta.
Analiza podatkov kaže, da je bil delež vozil z nizko porabo goriva (do 6,5 l/100 km) let 2022 največji pri anketiranih gospodinjstvih na območju primorsko-notranjske, obalno-kraške in goriške združene statistične regije, kjer znaša dve tretjine (66 %). Na območju preostalih štirih regij je bil ta delež malo nad polovico (53 % – 59 %). (REUS, 2022).
Delež gospodinjstev, katerih avtomobili porabijo manj kot 6,5/100 km goriva (po združenih statistčnih regijah)
Ugotovitev
Okoljski kazalec »Odnos javnosti do porabe goriva v prometu v Sloveniji« kaže pozitivne spremembe v zadnjih letih: povečala so se tako delež gospodinjstev, ki načrtujejo nakup novega avtomobila, kot delež gospodinjstev, ki že imajo avtomobil na alternativni pogon, in delež motornih avtomobilov z nizko porabo goriva (do 6,5 l/100 km).
Članek je omogočil MOPE ARSO v sklopu priprave posodobljenih okoljskih kazalcev vedenja in ravnanja z energijo s podatki iz raziskave REUS 2022.
Kazalec okolja o vedenju in ravnanju: [RE06] Odnos prebivalstva do porabe goriv v prometu v Sloveniji lahko najdete na spletni strani ARSO, več podatkov iz / o Raziskave energetske učinkovitosti Slovenije – REUS pa na spletni strani www.reus.si
Kazalci okolja so na dogovorjen način izbrani in predstavljeni podatki. Namenjeni so ozaveščanju javnosti in podpori odločanju. S kazalci, s katerimi spremljamo ozaveščenost javnosti o rabi energije, energetski učinkovitosti in podnebnih spremembah želimo vplivati na pomen znanja o podnebnih spremembah in na večjo pripravljenost podpori podnebju in okolju prijaznim politikam.
Glavni sofinancer raziskave
Partnerji raziskave